Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014

Η υπόθεση δεν αφορά μόνον την κυβέρνηση, αλλά είναι θέμα των παραγόντων της αγοράς.

Ενώ όλα έμοιαζαν απελπιστικά, ο χειμώνας ήταν ήπιος και με ελάχιστες εξαιρέσεις βοήθησε στη διατήρηση καλής διάθεσης παρά τις αντιξοότητες και τη μαυρίλα. Η άνοιξη μάλιστα ήρθε ταχύτερα και τα καλά νέα στον τουρισμό δίνουν μία ακόμη ελπίδα ότι μπορεί να αλλάξουμε πορεία με μεγαλύτερη ταχύτητα από εκείνη που περίμεναν ακόμη και οι πλέον αισιόδοξοι.
Το μοναδικό κλίμα είναι προφανώς το συγκριτικό πλεονέκτημα αυτού του τόπου για να διεκδικήσει με αξιώσεις ένα μεγαλύτερο μερίδιο από τη διεθνή τουριστική βιομηχανία, αρκεί να μη μείνει στην παραδοσιακή νοοτροπία. Το μεγάλο στοίχημα είναι η μεταμόρφωση των επιχειρηματικών σχεδίων, ώστε να διευρυνθεί η τουριστική σεζόν, αλλά και να αναβαθμισθεί το παρεχόμενο προϊόν. Δεν νοείται ασφαλώς να εγκαταλειφθούν οι παραδοσιακοί τροφοδότες της ελληνικής αγοράς, αλλά πρέπει να δοθεί βάρος και νέα στρατηγική στις ραγδαία αναπτυσσόμενες αγορές που παράγουν κάθε χρόνο μερικά εκατομμύρια νέους πλούσιους που διψούν για διακοπές στην Ελλάδα.
Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν λαμπρά παραδείγματα νέων και παλιότερων επιχειρηματιών στον εν λόγω κλάδο που κάνουν θαύματα, αλλά μόνοι μπορούν να κάνουν ελάχιστα αν δεν εγκαταλειφθούν νοοτροπίες και πρακτικές της αρπαχτής, που συνοδεύουν συχνά τις προσπάθειες για την τόνωση της αγοράς. Τα μηνύματα είναι θετικά, αλλά, αν δεν σχεδιασθεί μια πολιτική με ορίζοντα και βάθος που θα κάνει ελκυστικό σε βάθος χρόνου το τουριστικό προϊόν, απλώς θα έχουμε εκμεταλλευθεί την αστάθεια που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, χωρίς να οικοδομήσουμε σχέσεις για το μέλλον. Η υπόθεση δεν αφορά μόνον την κυβέρνηση, αλλά είναι πρωτίστως θέμα των παραγόντων της αγοράς να τολμήσουν, ξεπερνώντας (ορισμένοι εξ αυτών) τα στενά συντεχνιακά τους συμφέροντα, που συχνά τους εκθέτουν, τόσο οι... ανίερες σχέσεις με την τρόικα όσο και οι ειδικές αναφορές τους σε απαιτήσεις σε βάρος των εργαζομένων στον κλάδο.